De Vlaamse overheid heeft concrete plannen voor een hervorming van de BIV, de eenmalige belasting bij inschrijving van een wagen. Het voorstel dat voor de BIV op tafel ligt, hanteert 'extreem hoge tarieven die de tweedehandsmarkt zouden kunnen ontwrichten', zegt de automobilistenorganisatie VAB dinsdag. De aankoop van een tweedehandse dieselwagen zonder roetfilter zou tot 1.000 euro duurder kunnen worden, aldus VAB.[b]Vergroenen[/b]Vanaf 1 januari 2011 wordt de dienst verkeersbelasting overgeheveld van de federale overheid naar de gewesten. Vlaanderen wil zijn autofiscaliteit vergroenen omdat het de Europese doelstellingen inzake fijn stof en NOx niet haalt.In Wallonië, waar sinds oktober 2007 de inschrijving van een zuinige wagen beloond wordt met een premie en wagens die veel brandstof verbruiken fiscaal bestraft worden, zit al 40 procent van het wagenpark onder de 120 g/km CO2-drempel. In Vlaanderen is dat maar 25 procent.[b]Verkapte belastingverhoging[/b]VAB gaat akkoord met een fiscaal sturingssysteem bij de aankoop van een wagen. Maar het voorstel van de Vlaamse overheid is volgens VAB 'een verkapte belastingverhoging, verpakt als een noodzakelijke ecologische maatregel'. De mobiliteitsclub mist ook coherentie en redelijkheid in het overheidsbeleid.'De huidige aanpak is niet consequent en ontbreekt concrete doelstellingen, is onduidelijk voor de doorsnee consument, en is asociaal: zeven op de tien wagens die particulieren kopen zijn tweedehandswagens die zwaarder belast dreigen te worden door de nieuwe BIV', klinkt het.(belga)